Hüseyin Sevim-Dikkat Eksikliği ve Öğrenme Bozukluğu

Dikkat Eksikliği ve Öğrenme Bozukluğu

Dikkat Eksikliği ve Öğrenme Bozukluğu
Dikkat eksikliği ve öğrenme bozukluğu ile ilgili sorunları çözebilmek için; çocuğun gelişim evrelerinin bilinmesi önemlidir.
• Fiziksel sağlık ve motor gelişim
• Sosyal ve duygusal büyüme
• Öğrenme konularındaki yaklaşımlar
• Dil gelişimi
• Biliş (düşünme becerileri) ve genel bilgiler
Bazı çocukların gelişim evreleri normal seyrinde gitmez, bunların nedenlerine bakmamız gerekir.
• Ailede rastlanan yavaş gelişim kalıpları. Ailede ergenlik gecikmesi vakaları
• Çocuğun gelişim saatini kaçınılmazlıkla geri alan erken doğum
• Yaşamın ilk aylarında yaşanan fiziksel ve duygusal sorunlar
• Astım ya da böbrek hastalığı gibi kronik rahatsızlıklar
• Gelişim açısından olgunlaşmamış çocuklar
• Sosyal gelişimin gecikmesi iletişim güçlüğü çekilmesi
• Olgunlaşmamış beden hareketleri kaymak, sıçramak gibi büyük kas hareketlerini denetleyememek. Kalem tutmak, tebeşir kullanmak gibi küçük kas hareketlerindeki yetersizlik
• Belirli faaliyetlerde gereksiz olan uzuvların kullanılması
• Dil gelişiminin gecikmesi
• Dikkat süresinin çok kısa olması özellikle grup içinde dikkatin dağılması
• Göz ve el koordinasyonundaki güçlük
• Ev ödevlerini yapmada isteksizlik ve güçlük
• Kronolojik yaş problemi,kış ve yaz aylarında doğan çocukların farklı başarı durumları
Dikkat Eksikliği Neden Olur?
Her yıl daha çok çocuğa dikkat eksikliği teşhisi konmaktadır.Sorunları öğrenme bozukluğu kategorisine konacak kadar şiddetlidir. Bu çocukların bazılarında kontrol dışı aşırı hareket ve saldırganlık görülmektedir.
Doğum öncesinde maruz kalınan toksinler, ilaçlar önemli dikkat eksikliğine yol açar. Genellikle 3 yaş civarında fark edilmeye başlar. Problemin olası nedeni, söz konusu beyin alanları arasındaki bağlantıları güçlendiren belli kimyasal maddelerin yetersizliğidir. Böyle çocukların çoğu parlak zekalı ve yaratıcıdırlar. Bunların 1/3’ü ergenlik çağında kayda değer düzelme gösterir.Böyle durumlarda yapılacak en önemli iş uzmanla işbirliği yapmaktır. Ayrıca ev ve okul ortamında fazla otoriter ya da hoşgörülü olmak sorunu daha da fazlalaştırır.
Bu konuda dikkat edilmesi gerekli olan noktalar şunlardır:
• Davranışsal olgunluk konusunda sıkı fakat makul kurallar geliştirmek
• Yetişkinlerin çocuklarla konuşmaya, kuralları açıklamaya ve onları sabırla dinlemeye zaman ayırması.
• Kişisel düzen,sabır ve problem çözme konularında model oluşturmak
• Çocukların özdenetim ve başarıya yönelik çabalarını desteklemek
• Kötü davranışları değil iyi davranışları ilgi ile ödüllendirmek
• Çocuklara içten ilgi göstererek sevildiklerini hissettirmek
• Disiplin için fiziksel yöntemlere değil, sözcüklere başvurmak
• Başarı konusunda gerçekçi hedefleri seçmelerine yardımcı olmak
Çocuklar kendi istekleri ile başarısız olmazlar, bu sebepleri iyice gözden geçirmek gerekir.Çocuklar öğrenme konularında doğal bir motivasyona sahiptirler.Doğal olarak en iyi öğrendikleri şey onlar için bir anlam taşımaktadır.Özellikle okula başlama yaşının üzerinde çok iyi durulması gerekmektedir. Bir sınıfta ayrı yaş grubundan öğrenciler olduğu zaman öğrenme ile ilgili olarak daha çok problem ortaya çıkmaktadır. Özellikle 1 yaş erken başlayan çocuk el kaslarının çalışması ile ilgili problem yaşayabilir. Bu da motivasyonu düşürdüğü gibi öğrenme hızını da olumsuz etkiler.
Eğitimin her aşamasında yukarıda bahsedilen hususlar göz önüne alınırsa,eğitimde karşılaşacağımız zorlukları yenmek o kadar kolay olacaktır.Kaynak,”Eğitim.Milliyet”