Mustafa Şahin-“KARNESİNDE KIRIK NOTU OLAN GENÇ VE VELİL ER”

“KARNESİNDE KIRIK NOTU OLAN GENÇ VE VELİL ER”

2010-2011 Eğitim ve Öğretim yılı-bildiğiniz üzere-28 Ocak cuma günü sona ermiştir. Milyonlarca öğrenci ve binlerce öğretmenimiz iki hafta süren bir tatil yapacaklar. Ancak tatil haberi, kabul edelim ki, her öğrencide sevinç duygusu yaratmıyor. Kimi karneler gurur, sevinç ve heyecan yaşatırken; kimileri öfke, üzünç ve hayal kırıklığına neden olabiliyor. Öğrencilerin başarısızlıkları karşısında sert tepki gösteren ve cezalandırma yolunu seçen aileler uzun yıllar onarılamayacak yıkımlara yol açabiliyor. Velilerin karne dönemimde göz ardı etmemeleri gereken üç önemli nokta var: a)Karne sizin değil çocuğunuzundur! Bunu asla unutmamak gerekir karneler genellikle çocuğunuzun eğitim-öğretim verimliliğini değerlendirir, kişiliğini değil. Ailenin bir bütün olduğu ve çocukların bu anda ana-babaların desteğine gereksinim duydukları da unutulmamalıdır! b)Bazen ana-babalar çocuklarının karnesi ile kendi statülerini değerlendirirler. Veliler ki böyle düşünenler, karne dönemlerinde çocuklarına verdikleri tepkiler abartılı olabilir. c)Diğer bir önemli konu ise; karnesinde zayıf bulunan öğrencinin kişiliği olmamalıdır. O dersten başarısız olmasına neden olan eğitim-öğretim, sosyal ve duygusal nedenler olabileceği düşünülerek, konu araştırılmalıdır…’Eğer sinirliyseniz sakinleşmeyi bekleyiniz!’ Zeki olmak iyi karne getirmeye yetmiyor. Çocuğun veya gencin çalışma alışkanlıkları, ders çalışma ortamının uygun olması, sorumluluk duygusunun yerleşmesi, duygusal sorunlarınınaz olması da öğrenim ve eğitim başarısını etkiler. Bu nedenle, veliler/ana-babalar kırık karneler için sadece çocuklarını değil, aksine kendilerini de sorgulamalıdırlar! Karnesinde birden çok kırığı olan çocuklara; ana babalar “ilgi ve sevgi göstermekten vazgeçmemeli, başka çocuklarla kıyaslamamalı, suçlayıcı ve aşağılayıcı ifadeler kullanmamalı ve kendine güveni(özgüveni) sarsacak “etiketlemelerden” kaçınmaları gerekmektedir. Öğrenciyi sadece cezalandırırken değil, ödüllendirirken de “özen” gösterilmelidir. Çünkü yaş düzeyine uygun olmayan, maddi değeri yüksek hediyeler de öğrencinin kişilik gelişimini olumsuz yönde etkiliyor. Kısaca, öğrencinin karnesinde kırık not varsa; * konuşma için acele etmeyin, eğer sinirliyseniz sakinleşmeyi bekleyiniz! * ilgi ve sevgi göstermekten asla vazgeçmeyiniz! *başka öğrencilerle kıyaslamayınız! * suçlayıcı ve aşağılayıcı sözcük ve anlatımlar kullanmayınız! * özgüvenini sarsacak etiketlemelerden kaçınınız! *ona güvendiğinizi ve mutlaka başarabileceğini duyumsatınız! Güdülemeyi unutmayınız! * öncelikle başarılı olduğu derleri konuşunuz ve onu onurlandırınız! *başarısız olduğu derslerle ilgili düşüncelerini alınız, kendisini anlatmasına fırsat veriniz! * ara döneminde dinlenmesine, oynamasına, üeğlenmesine ve gezmesine mutlaka izin veriniz! *kendi yaklaşımlarınızı, davranışlarınızı ve sorumluluklarınızı da mutlaka gözden geçiriniz! erinçli bir sömestri tatili geçirmenizi ve ikinci yarıda da “daha başarılı” olmalarını dilerim öğrenciler ile öğretmenlerimize.Saygı ve sevgilerimle